SitiNorliza.com

Dari Wanita Untuk Wanita

Mesin Cair Coklat

Kewajiban Menuntut Ilmu

Kewajiban Menuntut Ilmu
Kewajiban Menuntut Ilmu

Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on TumblrShare on RedditEmail this to someonePrint this page

CARILAH ILMU

 

Sabda Rasulullah S.A.W.  “Sesiapa yang berusaha untuk menuntut ilmu pengetahuan, Allah akan menganugerahkannya jalan ke syurga ” (Hadis Riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah R.A.)

Orang yang berilmu banyak manfaatnya / kelebihannya :

 

1) Orang yang Berilmu Mempunyai Banyak Kawan dan Sahabat.

Dengan ilmu yang mereka miliki, mereka mempunyai banyak manfaatnya. Oleh sebab itu, lebih ramailah orang yang selalu berteman dengan mereka.

 

2) Dimuliakan Oleh Insan

Sabda Rasulullah S.A.W.  “Ilmu pengetahuan itu menambahkan mulia dan meninggikan darjat seorang hamba kepada rajanya “

“Sesungguhnya yang takut kepada Allah dikalangan hamba – hambanya hanyalah ahli – ahli ilmu ( QS Al Fathir 28)”

 

3) Cahayanya Menyirami Sanubari Jiwa

Dengan adanya ilmu , jiwa kita akan tenteram , insyaallah jiwa kita akan kuat untuk melawaan godaan syaitan.

Ilmu yang bermanfaat secara mutlak di dunia dan akhirat adalah ilmu yang mendorong pemiliknya untuk beramal , yang tidak membiarkan pemiliknya mengikuti hawa nafsunya dan memahami aturan – aturan-Nya sama ada suka atau tidak.

 

Dengan ilmu , kita dapat membezakan antara yang baik dan yang buruk, yang tulen dan yang palsu. Mencari ilmu adalah ibadah , beruntung orang yang memiliki ilmu. Kita juga tidak mudah diperbodohkan oleh orang lain. Selain itu , ilmu yang diperolehi atas sebab mencari keredaan Allah akan mendapat barokah tetapi jika kita berniat untuk mempelajari ilmu bukan kerana Allah , tetapi hanya kerana keterpaksaaan atau ingin lulus dalam peepriksaan , maka ilmu yang diperolehi tidak ada manfaatnya dan hanay sekadar kosmetik sahaja.

Proses mempelajari limu bukan berhenti setelah tamat sekoalh / universiti, tetapi proses itu haruslah diteruskan sehingga ke hujung hayat. Ilmu tidak akan pernah habis, malah ia semakin bertambah dan apabila seseorang semakin mendalami sesuatu ilmu, disitulah mereka akan merasa betapa kerdilnya ilmu pengetahuan yang mereka miliki jika dibandingkan lautan ilmu Allah SWT.

Mencari ilmu itu hukumnya wajib bagi muslimin dan muslimat , dimana ia harus dilaksanakan tanpa mengira batas usia anda.

 

“Carilah ilmu ini sejak dari buaian hingga ke liang lahad” (Hadis Riwayat Mukmin)

 

Dalam mencari ilmu pengetahuan , kita boleh melakukannya secara berguru atau mencarinya sendiri melalui buku , internet atau majalah. Walaubagaimanapun, tidak semua ilmu boleh dipelajari sendiri, kerana secara amnya, setiap orang memerlukan orang yang lain. Oleh sebab itu , ilmu seperti mempelajari Al Quran dan aqidah haruslah diperolehi daripada bimbingan seorang guru. Tujuannya adalah untuk mengelakkan daripada tersalah arah.

 

“Barangsiapa yang menginginkan kehidupan dunia , maka ia harus mencari ilmu, dan barang siapa yang menginginkan kehidupan akhirat, maka itupun harus dengan ilmu, dan barang siapa yang menginginkan kedua – duanya , maka itupun harus dengan ilmu. (Hadis Riwayat Thabrani) .

 

Menuntu ilmu ini haruslah bersedia untuk bersusah payah , kerana ilmu itu harus dicari dimana sahaja , sekalipun sangat jauh tempatnya dan banyak rintangannya seperti sabda Nabi Muhammad S.A.W :

 

“Carilah ilmu itu walaupun di negeri China ” (Hadis Riwayat Abdul Bar)

 

*Susah – susah dahulu , senang – senang kemudian.

*Asah pisau yang telah karat , akan menajdi tajam jua.

Begitulah akan pentingnya ilmu bagi kita. Marilah kita terus mencari ilmu agar kita menjadi insan yang paling banyak manfaatnya pada orang lain. Insyaallah 🙂

Tags:
banner 468x60